Direktlänk till inlägg 26 april 2011

Passover

Av Catta - 26 april 2011 22:46

Ett litet blogginlägg om försvinnande påsklov, getingar, grillning, kattspyor, fästingar, Moët och lite annat...          


Sedär ja, då har man äntligen hunnit läsa Ulricehamns Tidning från lördagen den 23:e april. It’s safe to say att jag ligger lite efter. Ett påsklov har just förflutit och då trodde jag förstås att jag, i ett tidigt skede, skulle få ofantliga mängder sysslor uträttade, så att jag därefter skulle kunna njuta av välförtjänt ledighet, i lugn och ro. Att jag skulle få chansen att vila upp mig ordentligt inför kommande betygochnationellaprovstressperiod, så att man orkar hela vägen. Jag trodde att jag skulle hinna rätta 30 Sv1201-uppsatser, och jag hade också en föreställning om att jag skulle hinna beta av samtliga NP i Sv1202.


Jag trodde i min enfald att jag skulle hinna både städa (läs skura mögel och fågelskit) hela verandan, samt pynta, fixa och plantera kryddor. Jag inbillade mig även att jag skulle ha tid att vara social med mina vänner, men ack vad jag bedrog mig… Den slitna devisen "tror gör man i kyrkan" känns i detta fall helrätt.


Å andra sidan, alla A-uppsatser hade sannolikt varit klara om det inte hade varit för det faktum att min dator gissningsvis har Ebola, och således inte lyckas öppna alla dokument. Jag vet att man brukar säga att det inte är datorns fel, utan att felet ligger hos den som trycker på tangenterna, men jag lovar att jag faktiskt nästan aldrig skulle försöka öppna worddokument med picturemanager, vilket denna burk förefaller tycka är en god idé… *grr*


Jaja, hur som haver, alla i skolans värld vet att ett påsklov försvinner lika fort som lönen hos en spelmissbrukare, men jag har ändå hunnit njuta en del. Vädret har definitivt bidragit till att man ändå hållit humöret, om inte alltid på topp, så åtminstone uppe. Hur som helst, tidningen var det ja… Det första jag ser är ”Här kan det bli 160 nya bostäder”, vilket fick mig att kontemplera akutförsäljning av mitt hem, eftersom området för dessa nya bostäder är just där jag bor. Det tog en stund, men jag lyckades till sist utröna att detta ändå inte skulle bekomma mig nämnvärt, vilket kändes tursamt, då det enkom var tack vare läget som huset införskaffades i begynnelsen.


Ett läge med naturen in på knuten, ostört, men ändå med tillräckligt många/nära/nyfikna grannar för att det inte ska vara fritt fram för inbrottstjuvar. Å andra sidan hade det inte varit det ändå, med tanke på att huset är paranoidlarmat med state-of-the-art-mojänger. Så nu vet ni det, om ni hade planer på att komma och sno TV:n ;-)


Det andra jag ser i tidningen är en brett leende kollega. Höll på att missa, och inte känna igen denna sköna snubbe (trots att det praktiskt taget var helsidebild, och dessutom i fyrfärg) då han på bilden är iförd blåställ, keps och solbrillor  Det är ju rätt sällan man ser honom i sådan ekipering på jobbet. Denna sköna snubbe har även ett rätt skönt hus. Inte vad jag själv hade valt i fråga om färgval (eller motiv [!]) på fasad, men jag gillar skarpt att det finns människor som vågar ha en queer* livsstil. Jag letatade efter en länk till reportaget, men gick dessvärre bet. Trist, för kåken är i sanning en sevärdighet. De som åkt igenom Finnekumla vet vad jag pratar om ;-)


Sedan var det sedvanligt lokaltugg; målet att nå 25 000 invånare 2020, olycka på riksväg 40, vårdköer etcetera etcetera. Vidare fanns förstås också Patrick Hjerténs krönika som alltid är lika trevlig att läsa. Fast, personligen är jag mer förtjust i en av hans bloggar, som inte är så tillrättalagd och som dessutom behandlar ett av mina favorittopics (http://killerforfashion.blogspot.com/). Skribenten är en mycket god vän till mig och en jäkligt kul filur (nota bene: i positiv bemärkelse) med förbaskat många bollar i luften. Jag imponeras alltid av att han aldrig tycks tappa någon. *Det var för övrigt Patrick som lärde mig vad queer betyder/innebär. Jag har länge levt i villfarelsen att det skulle ha något med ”drag” att göra, men nu vet jag bättre.

Patrick, Pedagogen med stort P ;-)



                      


I vilket fall som helst är det i alla fall skönt att våren är här på allvar, trots rinnande näsor, fästingar på katterna och helvetets avskräde; getingdrottningar. Jag är inte en särskilt lättskrämd person (litotes), men getingar framkallar panisk skräck hos mig. Det är fullständigt egalt i vilket sammanhang jag befinner mig, jag kommer att göra bort mig fullständigt om en dessa gulochsvartrandiga Djävlar uppenbarar sig. Jag kommer vifta, gapa, skrika och springa därifrån. Jag kommer att meja ner allt och alla som står i min väg, på ett sätt som skulle få rugbyspelare att bli gröna av avund   Har just hittat var man byter textfärg:-) Rationellt? Nej, inte så värst. Men det är väl å andra sidan ett stipulerat kriterium för att något ska betecknas som faktisk fobi har jag för mig? Att det inte är en rationell rädsla alltså? Det löjliga (eller ja, det som är extra löjligt) är att jag inte är det minsta rädd för att bli stucken. Jamenarvafan, ett litet stick klarar väl alla (allergiker exkluderade)? Det är bara det att oknytten är så in i helsicke vidriga and makes my skin crawl *ryyyyser*...   


Däremot har jag inga som helst problem med huggisarna som bor i min stenmur (nu vet jag en vän som aldrig kommer att besöka mig mer), eller alla spindlar som huserar i vartenda skrymsle (och då snackar vi ändå spindlar av magnitud, både i fråga om size och förekomst). Jag har heller inga problem med älgar i trädgården (och där alienerade jag ytterligare en vän) och jag har inga issues med möss i gardinerna, eller paddor i vardagsrummet. Men getingar… Fy fan, på ren svenska. De har gett mig mardrömmar vid mer än ett tillfälle = true story.


                 

Men det är förbannat najs med värme och sol. Lilla skalbaggen är igång och går och omkring och tuggar. Den sattes igång tidigt kan tyckas, men syftet var inte i första hand att klippa gräs, utan att skrämma bort den sorkkoloni som gräver vietconggångar i min gräsmatta. Automover är ett hett (!) tips för dem som lider av dessa underjordskanalbyggare. Och för dem som inte roas av att klippa gräs så fort det är uppehållsväder. En hyfsat dyr investering (åtminstone om man har onödigt stor tomt) men fy sjutton; värt varenda krona och en av de bättre investeringar jag gjort.


Avslutningsvis vill jag föra till protokollet att påsklovet inte endast inneburit eremitisolering och plikttrogen manirättning, utan har innefattat hel del trevliga inslag också   Jag har, som traditionen bjuder, grillat, varit ute och fått frisk luft, bränt mig på rumpan, tagit sovmorgnar, fått flisor i fötterna och även skaffat ett par myggbett. Den gamle katten (a.k.a. Sigge-Stalker) har börjat jaga igen (hittills har han visserligen bara gett matte en mullvad), och de andra katterna har ätit gräs och pjukat varje dag. De flesta rådjur har dragit på walk-about (bra för min plånbok) och nu har jag endast stamgeten och hennes kid kvar.


Själva påskafton avlöpte rätt lugnt och påskmaten bestod av vårdslöst god hummer och Moët. Life is good!

                               


G'nattåsovsågott!


 
 
Ingen bild

Queen Eva

27 april 2011 18:36

Riktigt bra, även denna gång. Du har fått med lite av det mesta, både djur, natur och diverse människor. Kul också att du hittat textfärgen ;)Texter med tillhörande bilder är kul, det blir lite barnbok av det hela...haha.

Catta

27 april 2011 19:30

Oh, enfårtacka :-)Hoppas du mår bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catta - 4 april 2011 19:32

Återigen har jag lyst med min frånvaro, och jag känner stor empati för mina fans som tvingats gå igenom denna prövning. Att inte få ta del av mina tankar och funderingar kring essentiella frågor måste ha genererat en enorm känsla av hopplöshet och ap...

Av Catta - 26 februari 2011 10:36


Beware: brevis esse laboro, obscurus fio... typ... i ett nötskal :-P   Har varit lite off the grid (fast med bekvämligheter) ett tag när det gäller bloggande. Detta på grund av randiga skäl och rutiga orsaker. Mycket har hänt sedan mitt senaste a...

Av Catta - 21 januari 2011 20:26

Denna arbetsdag var inte lika bra som föregående, due to skolkande elever. Emellertid tänker jag inte hänga läpp för det då det inte är jag som personligen drabbas. För egen del så är det väldigt lugnt och stillsamt, för att inte säga fördelaktigt fö...

Av Catta - 20 januari 2011 16:20

                        Torsdag eftermiddag och arbetsveckan är nästan slut:-) Jag kan inte begripa var tiden tar vägen (Signe, 87).  Tycker det känns som att det mest är måndag och fredag hela tiden, ā la Groundhog Day. Ämnar babbla några rader o...

Av Catta - 17 januari 2011 18:20

Idag gick jag upp extra tidigt med den goda föresatsen att ta en morgonpromenad och kanske börja bränna bort lite julkilon. Jag kom lite längre än till brevlådorna innan jag insåg att det var förenat med livsfara att ge sig ut och knalla i bäckmörker...

Skapa flashcards