Alla inlägg den 24 december 2010

Av Catta - 24 december 2010 09:47

Nu är det jul igen…

Att Christmas betyder typ ”Kristi mässa” vet jag, men vad fasen betyder ”jul”? Har slagit i etymologiska ordböcker, samt googlat, som den moderna människa jag är. Det förefaller råda olika teorier.


Det äldsta belägget för ordet jul kommer från ett fragment Codex Ambrosianus A av den gotiska kalendern som skrevs någon gång på 500- eller 600-talet e.Kr (Wikipeida)


Nåja, det kan väl vara skit samma antar jag, men det retar mig lite. Gillar etymologi. Ogillar att inte få svar… Om någon tror sig veta så enlighten me! Och, btw, ogillar även julen en smula...


Vid den här tiden förra året befann jag mig i Thailand tillsammans med några kompisar. Vi firade på Dinos restaurang som ligger i Kata. Det som var mest juligt var att två av killarna hade tomteluvor och att vi alla hade köpt varsin julklapp som sedan lottades ut. Sedan åkte tomteluvorna av, det var ju varmt som fasen, och vi åkte till Patong och gick en krogrunda, och sedan hem till Kata igen. Det var my kind of Christmas. Inte någon stilla natt, ingen stress, ingen hysteri, och ingen jävla snö och drivis. 

                           


I år är det andra bullar. Huset är pyntat och julklappar har inhandlats. Visst, det är fint, men jag vet ju vad jag hade föredragit. Idag ska vi åka ut till min sambos föräldrar vid lunchtid, eller som de skulle ha sagt; vid middag… Tydligen ska det doppas i grytan (hugaligen!) och bytas julklappar med resten av hans familj. Efter det ska vi åka till min mor och äta, vad jag skulle säga, middag.  Lilla mormor är där också, och det är ju alltid kul. Tanten är 90 år, men fortfarande mycket vital och helt med i huvudet. Dock kan hon låta lite lätt dement eftersom hon svarar goddag yxskaft ibland. Men så blir det ju när man envisas med att inte använda hörapparat. Hos mamma blir det lugnt och laid back, vilket är den sortens julfirande jag föredrar (om jag måste fira alls vill säga).

                


Nu återstår bara att klura ut vilken outfit som fungerar bäst. Frågade min sambo om eventuell dress-code, men det fanns visst ingen (gött mos!). Blir väl ungefär som jag brukar se ut på kneget då, men får väl plocka fram rubinerna, dagen till ära. Det största problem (I-landsproblem) jag har just nu är att jag inte har några skor. Och jag är medveten om hur det låter. Men det är faktiskt sant. Jag äger inga röda skor, vilket jag gärna hade haft eftersom jag sannolikt klär mig som vanligt, det vill säga ”svarta-Catta”.

                                                  


                           


Sitter med morgonkaffet och bläddrar i gårdagens UT, som naturligtvis rapporterar hårda nyheter. Ett ”stort” reportage om villainbrott. Det har visst varit väldigt mycket av den varan här i krokarna. Nu känner jag rätt nöjd med att ha tok-larmat. Varenda dörr, varenda fönster, glaskross etc. Gränsar nästan till paranoia.


Nu önskar jag alla en god jul. Hoppas att ni gör det ni vill göra, och inte vad som förväntas av er. Nästa år ämnar jag emigrera igen.

So long!

Skapa flashcards