Alla inlägg den 12 december 2010

Av Catta - 12 december 2010 11:19


Då var den söndag igen, och ännu en helg snart till ända. Jag har aldrig söndagsångest eftersom jag tillhör den lilla lyckliga skara som stormtrivs på sitt arbete, men i ärlighetens namn, nu får det väldigt gärna bli jullov! Behöver verkligen ledigt nu, men vet att jag har en hel hög med rättning att se fram emot. Men under jullovet behöver man åtminstone inte ställa klockan.


          

Igår var det julpyntardag på Högaborg. En hög med tovade tomtar är nu på plats, samt den lite hårdare Rolf Lindberg-nissen. Eftersom vi hade vaknat så tidigt, och julpyntandet var klart innan lunch tyckte jag att det var en god idé att åka och inhandla en kungsgran. Den blev kanonsnygg till slut. Men först inträffade ju några klassiker (som kan ge upphov till stor frustration och haranger av svordomar): ljusslingan gick sönder (den var förstås hel när jag kollade den, men passade på att gå sönder först efter att jag fått i den i granen), granfan är sned etc. Vi hade dock inhandlat världens bästa julgransfot, så nu kan jag göra katterna sällskap i klättrandet. Faktum är att det var väldigt hög mysfaktor igår (åtminstone efter att vi lyckats få i ett ljusnät i plommonträdet, med förfrusna händer och snö innanför jackan som följd). Sinatra (Löööv him!) skrålade julsånger i högtalarna och vi smuttade på ett par rökiga.

                        


Jag har sovit förvånansvärt bra denna natt (bortsett från att jag drömde att chefen illasinnat hade bytt ut alla mina elevers läroböcker till något värdelöst och obegripligt, varpå jag var sur som ättika). Att jag ändå sov ovanligt bra kan tänkas ha direkt samband med whiskyn jag drack under julgranspåklädningen, men mer sannolikt med efterföljande rödvin. Ett jäkligt gott vin faktiskt. Minns inte riktigt vad det hette, men det hade något med dödssynder att göra. Detta avnjöt vi samtidigt som vi försökte se på Inception, men den sög så hårt att vi stängde av skiten. Det märks hur som helst att man inte är tjugo längre. En whisky och en halv flaska rödvin (under en hel kväll!), och jag hamnar i komatillstånd. Men det kan ha att göra med att jag behöver jullov också;-)


Hur som haver så har jag endast varit uppe och sprungit två gånger i natt, vilket i mitt fall är att betrakta som förbannat bra. När jag var uppe vid två-tiden tittade jag ut genom köksfönstret och konstaterade att rådjuren hade ätit upp all mat, samt att de gick och letade efter mer. När det gäller djur är jag ju fånigt blödig så jag gav mig ut med en hink Renfor. Iförd tunt, minimalt, nattlinne, min sambos 45:or och en mössa. Jag tackade också min lyckliga stjärna för att jag bara har en granne på nära håll, som dessutom är mellan 90 och döden och ser jävligt illa.


Känns lite trist att vakna upp till terrordåd idag. Och sedan läste jag på en väns FB att någons häst hade gått igenom isen och inte kunde hittas. Fy fan så dåligt jag mår när stackars djur far illa! Och över terrorister/lonely loons också förstås.


Nu står städ och tvätt på agendan. Sedan ska jag ta en dålig bok och lägga mig i badkaret. Tror till och med jag ska dra igång bubbelfunktionen:-)

Skapa flashcards